Campagne tegen agressie in de zorg krijgt vervolg in het ETZ

16 aug , 8:12 Nieuws
foto gevel etz elisabeth scaled
© ETZ

TILBURG – Agressie tegen medewerkers in de zorg is een groeiend probleem. De Rijksoverheid startte daarom enkele weken geleden de campagne ‘Blijf jezelf, tel even tot 11. Wees zuinig op onze zorgverleners’. Ook het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis (ETZ) sluit zich hierbij aan en toont de komende tijd campagnebeelden in en rond het ziekenhuis.

Uit onderzoek van de Rijksoverheid blijkt dat de helft van de zorg- en hulpverleners in de afgelopen twaalf maanden te maken kreeg met verbale agressie. Bij 38 procent gebeurde dit een enkele keer, terwijl 14 procent zelfs wekelijks werd geconfronteerd met scheldpartijen of bedreigingen.

Zorg verdient respect

De campagne maakt duidelijk dat agressie niet normaal is. Zorgverleners staan dag en nacht klaar voor patiënten en cliënten. Respect en waardering zijn essentieel om hun werk veilig en goed uit te voeren.

Korte landelijke campagne

De bewustwordingsactie was slechts kort zichtbaar op radio en televisie, maar de boodschap verdient volgens veel zorginstellingen meer aandacht. Door de campagnebeelden in het ETZ te verspreiden, wil het ziekenhuis een duidelijk signaal afgeven: agressie hoort niet thuis in de zorg.

Samen tegen agressie

Het ETZ benadrukt dat het belangrijk is dat patiënten, bezoekers en medewerkers met elkaar in gesprek blijven en dat er ruimte is voor wederzijds begrip. Alleen samen kan de zorg een veilige plek blijven, voor iedereen die hulp nodig heeft én voor wie die hulp verleent.