Aanslag gemeentebelastingen op de deurmat

Foto: Pixabay

Deze week valt de aanslag gemeentebelastingen op de deurmat. Dit betekent voor de inwoners van Loon op Zand een behoorlijke lastenverzwaring. Hieronder allerlei informatie omtrent de gemeentelijke belastingen. 

Stijging afvalstoffen- en rioolheffing

De afvalstoffenheffing (en rioolheffing) stijgt fors. In heel het land is die ontwikkeling te zien. Waarom de stijging in Loon op Zand nodig is, leggen we u hier uit.

  • Met de inkomsten uit de afvalstoffenheffing betaalt de gemeente de inzameling, afvoer en het laten verwerken van uw huishoudelijk afval. Als de inkomsten te laag zijn en/of de kosten te hoog, vullen we die aan uit de spaarpot van de gemeente (‘algemene reserve’). Deze spaarpot is intussen leeg geraakt. Tegelijkertijd zijn de afvalkosten gestegen. De kosten kunnen niet meer betaald worden uit de inkomsten van deze belasting. De afvalstoffenheffing in 2020 stijgt ook meer dan andere jaren.
  • Andere ontwikkelingen hebben ook invloed op het tarief. Als gemeente moeten we ons houden aan nieuwe landelijke regels en contracten. In die contracten speelt de marktwerking een grote rol, bijvoorbeeld door hogere brandstofprijzen of hogere lonen.
  • Daarnaast heeft de gemeente Loon op Zand de afgelopen jaren geen tariefstijging doorgevoerd, waar dat wel had gemogen. In totaal is er in de laatste 10 jaar geen stijging geweest, hoogstens een enkele indexering.

Al deze zaken hebben geleid tot deze stijging van de afvalstoffenheffing. De stijging was nog hoger geweest als wij niet samen ons best hadden gedaan om de berg restafval kleiner te maken. Het scheiden van afval is dus nog steeds erg belangrijk.

Ook in het geval van rioolheffing, heeft de gemeente de laatste jaren geen indexering toegepast. Hadden we dat wel gedaan, dan was het tarief nu hetzelfde geweest.

Betalen met automatische incasso

Betaalt u de belastingaanslag liever in meerdere keren? Vraag dan een automatisch incasso aan via www.loonopzand.nl/betaling-gemeentebelastingen (let op: inloggen met DigiD). Of vul de machtigingskaart voor een automatische incasso in en stuur deze terug aan de gemeente. De machtigingskaart vindt u bij de aanslag. Bedragen onder € 40,00 kunnen niet via automatische incasso worden voldaan.

Bent u het niet eens met de WOZ-waarde?

De gemeente stelt van uw woning of bedrijfspand de WOZ-waarde vast. Vindt u de waarde te hoog? Of hebt u een ander bezwaar over uw aanslag? Neem dan contact met ons op via 0416 – 289111. Dit noemen wij een informeel bezwaar. Het voordeel van een informeel bezwaar is dat u snel een antwoord heeft. Een formeel bezwaar kost door procedures enkele maanden.

Het inschakelen van bureaus om bezwaar te maken tegen uw WOZ-waarde jaagt de gemeente op kosten. Als u gelijk krijgt, moet de gemeente de bureaus minimaal 522 euro vergoeding betalen. De kosten zijn daardoor hoog voor de gemeente, dus indirect ook voor de inwoners.

Kwijtschelding

Wanneer u de gemeentebelastingen niet kunt betalen, hebt u misschien recht op kwijtschelding van uw aanslag (maximaal 75%). Dit hangt van uw inkomen en vermogen af. Als de gemeente weet dat u hierop recht hebt, dan ziet u dit op uw aanslagbiljet staan. Is dit niet het geval en wilt u kwijtschelding aanvragen? Neem dan contact op met het Servicepunt Welzijn, Wonen en Zorg via: [email protected] of bel: 0416 – 289247. Elke dag bereikbaar van 9.00 tot 12.30 uur.

Vragen of meer informatie

Heeft u nog vragen of wilt u meer informatie? Neem dan contact met ons op via: [email protected] of bel 0416-289111. U kunt ons bereiken van maandag tot en met donderdag van 9.00 tot 12.00 uur en van 13.00 tot 16:00 uur. Op vrijdag niet. Of kijk op www.loonopzand.nl/gemeentebelastingen.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen