
Er circuleren meldingen over valse telefoontjes waarin wordt beweerd dat huishoudens verplicht een thuisbatterij moeten aanschaffen als noodstroomvoorziening. De bellers doen zich voor als medewerkers van de Rijksoverheid of van een energiemaatschappij en proberen mensen onder druk te zetten om akkoord te gaan met de aanschaf.
Tijdens de gesprekken wordt verteld dat de thuisbatterij zou functioneren als een soort generator, zodat een woning bij noodsituaties nooit zonder stroom komt te zitten. Daarbij verwijzen de bellers naar het informatieboekje over noodpakketten dat recent door de Rijksoverheid aan alle huishoudens is verstuurd. Deze verwijzing wekt bij sommige ontvangers de indruk dat het om een officiële regeling gaat.
In eerste instantie verloopt het gesprek vaak vriendelijk. Zodra de ontvanger aangeeft niet mee te willen werken, verandert de toon. In meerdere meldingen wordt gesproken over een dreigende sfeer. Soms wordt zelfs beweerd dat er een boete volgt als de thuisbatterij niet wordt aangeschaft, omdat deze zogenaamd verplicht zou zijn.
Volgens de Fraudehelpdesk klopt dit verhaal niet. Er bestaat geen verplichte thuisbatterij voor noodstroomvoorziening en dergelijke telefoontjes zijn volledig vals. Op dit moment zijn er nog geen gevallen bekend waarbij mensen daadwerkelijk op het aanbod zijn ingegaan, maar de werkwijze vertoont sterke overeenkomsten met eerdere fraudegevallen rondom thuisbatterijen.
De Rijksoverheid en energiemaatschappijen nemen geen contact op om mensen telefonisch te verplichten tot het aanschaffen van apparatuur. Ook het noodpakkettenboekje bevat geen enkele verplichting tot het kopen van een thuisbatterij. Oplichters gebruiken deze informatie uitsluitend om hun verhaal geloofwaardig te laten klinken.
Wie een dergelijk telefoontje ontvangt, krijgt het dringende advies om niet in te gaan op het verzoek. Geef geen toestemming, niet mondeling en niet schriftelijk, en verbreek direct de verbinding. Deel geen persoonlijke gegevens en maak geen geld over.
Mensen die toch akkoord zijn gegaan, geld hebben overgemaakt of gegevens hebben gedeeld, kunnen contact opnemen met de Fraudehelpdesk voor persoonlijk advies via de officiële contactpagina van de Fraudehelpdesk.
Bron: Fraudehelpdesk



