Op dinsdagavond 26 november heeft Primera ondernemer Gerard van Wezenbeek, samen met wethouder Frank van Wel en Aileen de Kok van RBT De Langstraat, het nieuwe Toeristisch Informatiepunt (TIP) geopend. Dit is een van de vier nieuwe informatiepunten in de regio Langstraat. Inwoners en recreanten kunnen hier terecht voor toeristische, recreatieve en culturele informatie.
In de winkel is een speciale hoek vrijgemaakt, rechts naast de ingang van de drukbezochte winkel. De vierkante betonnen steunpilaar is intussen ‘veranderd’ in een boom met zitbanken eromheen. Tegen de wand hangt een grote foto-impressie van de duinen en treffen bezoekers allerlei folders aan van de omgeving. Een muzikale paddenstoel uit het Sprookjesbos van De Efteling maakt het plaatje compleet.
Het Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) is medio 2019 opgericht. Dit is het resultaat van een samenwerking tussen de gemeenten in regio De Langstraat: Dongen, Heusden, Loon op Zand en Waalwijk. Het RBT vervangt hiermee de voormalige VVV. Waar het RBT de etalage is waar recreanten kunnen kennismaken met het vrijetijdsaanbod in de regio, is het TIP hét visitekaartje voor de gemeente.
Op 18 november presenteerde RBT De Langstraat haar marketingplan. Voor het onderdeel gastheerschap is een innovatieve consumentenwebsite in ontwikkeling en wordt in de vier gemeenten elk een fysiek Toeristisch Informatiepunt ingericht. Hierbij gaat het niet alleen om papieren folders en routekaarten. Ook is elk informatiepunt aangesloten op het online systeem van de RBT, zodat regionale informatie ook digitaal kan worden geraadpleegd. Daarnaast worden op meerdere locaties in de regio beeldschermen geplaatst met actuele recreatieve informatie.
Frank van Wel, wethouder van recreatie en toerisme in gemeente Loon op Zand, en Gerard van Wezenbeek, exploitant van de Primera-winkel in Kaatsheuvel, zijn enthousiast. Volgens beiden maakt het informatiepunt het lokale winkelaanbod in de gemeente nog aantrekkelijker voor recreanten. Van Wezenbeek: ”Met het TIP heten we toeristen welkom in onze gemeente. We informeren en inspireren alle bezoekers, of het nu recreanten zijn of onze eigen inwoners. Onze medewerkers zijn meertalig, dus we kunnen ook internationale bezoekers goed wegwijs maken. Kortom: gastvrijheid staat centraal”. Ook Aileen Kok, manager van het RBT, is blij met de samenwerking. “Wat heeft een goed Toeristisch Informatiepunt nodig? Een goed assortiment en actuele informatie, natuurlijk. Maar ook deskundigheid en enthousiasme. Dat is bij het Toeristisch Informatiepunt prima in orde.”