Afgelopen week heeft Popkoor Undercover de titel 'Cultuurclub van het jaar van Noord-Brabant' in ontvangst mogen nemen door de organisator van dit initiatief.
Voor verenigingen en sportclubs is het afgelopen jaar een uitdagend jaar geweest omdat bijna alle activiteiten wegvielen. Rabobank heeft een landelijk initiatief aangereikt om clubs een podium te laten verdienen omdat er op veel plaatsen getoond is dat het verenigingshart klopt als nooit tevoren.
Zo is “niets” doen nooit een optie geweest voor Popkoor Undercover (PUC). De leden en muzikanten missen het live zingen enorm. Maar toch is het hen gelukt om vanaf de 1e Coronagolf in quarantainetijd, op een creatieve wijze, wekelijks te repeteren via Zoom. De drijfveer om dit perse voor elkaar krijgen is om de verbondenheid met elkaar te behouden en omdat kleine lichtpuntjes elkaar blij maken in deze bijzondere tijd.
Undercover stond in maart 2020 reeds in de startblokken om een fysiek concert te gaan maken. De taken waren verdeeld, de zaal was vastgelegd en de sponsoring was op orde, maar door Covid-19 werd roet in het eten gegooid.
De kracht van deze cultuurclub zit in de veerkracht die zij hebben getoond om samen zaken op te pakken als er tegenslag is. Ook deze keer was dit het geval. Na één vergadering namen zij het besluit om het jubileumconcert “This is Me” digitaal op te gaan zetten. Een grote uitdaging voor allemaal omdat fysiek samen komen niet mogelijk was en nog is. Dit betekende voor koorleden dat zij alle liedjes voor het “This is me” concert digitaal moesten instuderen, filmopdrachten moesten doen met een klein scriptje voor de clip presentatie, de muzikanten de muziek met elkaar digitaal moesten afstemmen en de dirigent digitaal dirigeervideo’s moest maken, oefenbanden moest inzingen en tenslotte de muziek en stemmen bij elkaar moest brengen. Een enorme klus dus!
Zij hebben zichzelf uitgedaagd om dit met elkaar te doen met als doel de verbondenheid binnen ons popkoor te behouden. In die periode gaat het normale leven natuurlijk gewoon door. Extreme situaties, zoals het verlies van een geliefd koorlid die ernstig ziek was, een bruiloft van een van de leden. Ook dat verdriet en een blijdschap hebben ze samen digitaal kunnen verwerken. Tijdens de repetities ben je er voor elkaar en voor anderen. Het verenigingsleven samen met de verbintenis ging door op alternatieve creatieve wijze met haar uitdagingen en valkuilen.
Met de titel van het concert “This is me” laat Undercover zien hoe hun Corona-reis van afgelopen jaar is verlopen. “This is me” gaat niet alleen over ieders normale zelf, elke unieke individu, te laten zien tussen alle hedendaagse bezigheden door. Bij het fysieke concert was reeds de insteek dat Undercover een aantal doelgroepen binnen de regio wilde gaan verblijden met het concert, te weten de vrijwilligers en de zorgmedewerkers. Het concept is in deze tijd nog toepasselijker is geworden, vanwege hun extra inzet.
Een concert met een sociaal-maatschappelijk tintje. Verbinding met elkaar en verbinding buiten het popkoor omdat de leden de overtuiging hebben dat er groepen zijn die ook de moeite waard zijn om ‘gezien’ te worden in welke vorm dan ook. Ze zijn immers met hun leden een afspiegeling van de samenleving. Deze doelgroep wordt vaak vergeten of ze worden te vaak als vanzelfsprekend gezien. Terwijl deze mensen keihard nodig zijn om kwetsbare groepen in de samenleving te ondersteunen. Dit zijn vooral mensen die zichzelf niet snel op de voorgrond zetten.
Daarom heeft Undercover ook hen een hart onder de riem willen steken en ze verrast het concert. “This is me” concert. De titel van ons concert “This is me” spreekt nu voor zichzelf. Diverse regionale instellingen en organisaties zijn verblijd met het digitaal concert. Hieronder de Promo: Undercover This is me!
Om financieel gezond te blijven als vereniging zijn ook andere acties ingezet. Bijvoorbeeld een digitale veiling. Enerzijds uiteraard voor de “fun-factor”, de verbinding en anderzijds om geld in het laatje te krijgen. De omschakeling van fysieke naar digitale repetities brengt extra kosten met zich mee, met name het maken van muziek- en ingezongen repetitiebanden.
Zonder sponsoren en een actie zoals de Rabobank doet om het verenigingsleven te steunen had een cultuurvereniging zoals Popkoor Undercover dit digitale concert niet kunnen maken. Zelfs het lokale bedrijfsleven is erbij betrokken: U kunt ook het concert mee beleven onder het genot van een heerlijk borrelpakket voor bij u op de bank thuis. Bezoek daarvoor hun website: popkoorundercover.nl en ga naar // This is me!
Popkoor Undercover is dus echt niet bij de pakken neerzitten. Zij hebben zichzelf op een creatieve manier uitgedaagd. Blijven positief en blijven digitaal repeteren. Lekkere hedendaagse actuele muziek waaronder ‘Als ik je weer zie’ van de themasong van AmstelLive maakt hen blij en gedreven. Trots wachten de leden van Undercover gespannen af wie de landelijke titel gaat winnen in het iniatief ‘Club van het jaar’. Tot die tijd zingen zij ‘Lost without you’ van Krezip nog maar eens in vijfstemmig arrangement tot zij u ook weer live mogen begroeten.