Nieuwe salderingsregeling zonnepanelen zaait verwarring

24 jul , 15:59 Nieuws
rechtenvrije afbeelding homedeal zonnepanelen
Zal de nieuwe salderingsregeling invloed hebben op de populariteit van zonnepanelen in Nederland? Uit een onderzoek van Homedeal blijkt dat het effect tot nu toe minimaal is. In de eerste zes maanden van 2024 is er een daling van vier procent in het aantal geïnstalleerde zonnepanelen vergeleken met dezelfde periode in 2023.
Homedeal onderzocht de impact van de aangekondigde wijziging van de salderingsregeling die in 2027 ingaat. De regering is van plan om de saldering geleidelijk af te bouwen, wat betekent dat huishoudens een kleiner percentage van de opgewekte energie tegen het volledige tarief kunnen verrekenen. Dit maakt de aanschaf van zonnepanelen financieel minder aantrekkelijk voor consumenten.

Terugverdientijd blijft gelijk

Ondanks dat de cijfers laten zien dat zonnepanelen nog steeds populair zijn, merkt Patrick Janssen, eigenaar van zonnepanelen installatiebedrijf Evectra B.V., dat de plannen rond de salderingsregeling invloed hebben op het gedrag van de Nederlandse consument. "De consument raakt verward door het heen en weer gekibbel van het kabinet. Ze weten niet meer goed of zonnepanelen de investering nog waard zijn. Maar ik kan je zeggen: ook zonder de salderingsregeling blijven zonnepanelen een goede investering. Omdat onder andere de prijs van een zonnepaneel fors is gezakt, maakt dit de terugverdientijd weer gunstiger, maar ook door slimmer om te gaan met energie in combinatie met bijvoorbeeld een thuisaccu of energiemanagementsystemen."Een deel van de oplossing ligt volgens Janssen bij energiemanagementsystemen. "Deze op AI gedreven systemen gaan in combinatie met een dynamisch energiecontract een stap verder door het energieverbruik te monitoren en te optimaliseren. Ze bieden real-time inzichten en helpen gebruikers om efficiënter om te gaan met hun energieverbruik. Gebruik bijvoorbeeld stroom op momenten dat het beschikbaar is, zodat er minder opgewekte stroom overblijft."

Nederland zoekt minder

De onwetendheid van de Nederlandse consument is terug te zien in het aantal zoekopdrachten in Google. 'Terugleverkosten zonnepanelen' werd nog nooit zo vaak gezocht als in mei en juni van dit jaar. In totaal meer dan 32.000 keer.