Leerkamers in het ETZ; een succesvol initiatief

18 jul , 19:02 Nieuws
240715 leerkamer ok 5519 header
TILBURG - De introductie van de Leerkamer in het ETZ blijkt een groot succes. Deze speciale operatiekamers zijn ontworpen om operatie- en anesthesiestudenten effectief op te leiden in een omgeving die zowel ontspannend als motiverend is, met een sterke focus op leren en evaluatie.
In de Leerkamer assisteert de student operatieassistent de chirurg als rechterhand, terwijl de student anesthesiemedewerker de vitale functies van de patiënt tijdens de operatie bewaakt. Er is voortdurend toezicht van ervaren anesthesiemedewerkers en operatieassistenten. Elke sessie begint met een dagelijkse briefing waarin de leerdoelen van de studenten worden besproken en vastgesteld.
Een belangrijk aspect van de Leerkamer is het mentorschap, waarbij derdejaarsstudenten worden begeleid door vierdejaarsstudenten. Dit peer-to-peer leren wordt zeer gewaardeerd door de studenten omdat ouderejaarsstudenten precies begrijpen wat er van hen wordt verwacht, aangezien ze het jaar ervoor in dezelfde positie waren.
Bente Willemse, een derdejaarsstudent operatieassistent, benadrukt de waarde van deze begeleiding: "Ze weten precies wat wij doormaken, omdat zij dit vorig jaar hebben meegemaakt." Naast zorgverlening staat het leerproces centraal in de Leerkamer. Studenten ontvangen vanaf het begin constructieve feedback en kunnen hun vaardigheden op een dieper niveau ontwikkelen.Het teamwork en de continuïteit van begeleiding worden ook geprezen door Laura van den Aker, een vierdejaarsstudent, die vaak een leidende rol op zich neemt: "Het stelt ons in staat om niet alleen van ervaren professionals te leren, maar ook van elkaar." De Leerkamer biedt een veilige omgeving waarin iedereen zich vrij voelt om vragen te stellen en van fouten te leren.
Dr. Vriens, een chirurg bij het ETZ en een voorstander van de Leerkamers, benadrukt het belang van deze faciliteiten voor het enthousiasmeren van jonge mensen voor een carrière in de zorg. Hij ziet dat de Leerkamers jonge studenten motiveren en betrokken maken, wat essentieel is gezien de groeiende behoefte aan zorgprofessionals.
Volgens Dr. Vriens is operatiewerk een teaminspanning, waarbij samenwerking en concentratie worden afgewisseld met momenten van ontspanning. De goede sfeer in de Leerkamers draagt bij aan een effectief leerproces waarbij praktijkervaring en peer-learning centraal staan.