Gedupeerden onrechtmatig energiecontract krijgen hulp vanuit coöperatie collectief

09 mei 2022, 10:45 Nieuws
energie
pxhere
Consumenten onrechtmatig over laten stappen op een andere energiecontract. Het is een terugkerend probleem binnen de energiebranche. Consumenten komen hierdoor soms jarenlang vast te zitten aan een ongewild (en onvoordelig) energiecontract. Met de gratis Terugswitch Service schiet ECLoZ | om consumenten nu te hulp.
Uit cijfers van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) blijkt dat het aantal ongewenste telefoontjes door energievergelijkers van 2019 tot en met 2021 sterk is toegenomen. Ondanks herhaaldelijk optreden van de ACM, meldingen in de media en de nieuwe telemarketingwet, welke op 1 juli 2021 in werking is getreden, komen er volgens ECLoZ | om nog steeds regelmatig meldingen bij om | nieuwe energie binnen, het energiecollectief waar zij mede-eigenaar van is.

Overrompeld door misleidende en/of agressieve verkoop

Consumenten krijgen niet altijd de juiste of volledige informatie, worden op ongewenste momenten gebeld of aan de deur bezocht en het beëindigen van het gesprek is vaak moeilijk. Ook bestaan er derde partijen die zich voordoen als je eigen leverancier, zogeheten intermediairs. Zij nemen het soms niet zo nauw met de regels voor telemarketing en colportage. Het werven van klanten gebeurt dan ook vaak op een buitengewoon misleidende manier. In de meest schrijnende gevallen zitten consumenten jarenlang vast aan een contract bij een nieuwe leverancier en kunnen zij daar alleen nog weg door een hoge boete te betalen.
André Dippell, directeur van om | nieuwe energie: “Via trucvragen komen sommige partijen er al snel achter bij welke leverancier je zit om vervolgens aan te geven dat zij bellen namens jouw leverancier. Daardoor blijven klanten aan de telefoon en denken ze dat ze een nieuw prijsaanbod krijgen. Eigenlijk blijken ze daarmee akkoord te gaan met de overstap naar een andere leverancier.”

Gratis Terugswitch Service voor gedupeerde consumenten

ECLoZ | om en de 65 andere lokale energiecoöperaties binnen het om | nieuwe energie collectief vinden deze praktijken onacceptabel en dwingen de hele energiebranche nu tot verandering. Wordt de consument benadeeld, dan gaat het collectief er met gestrekt been in. Daarmee is om | nieuwe energie de eerste Nederlandse leverancier die deze consumenten te hulp schiet en volledig ontzorgt. Via de website van het collectief kunnen mensen bekijken of hun situatie onrechtmatig is en zich aanmelden voor de Terugswitch Service. Het maakt daarbij niet uit of men klant is bij het collectief of niet. om | nieuwe energie zal dan namens de consumenten contact opnemen met de betreffende energieleverancier om de onterechte overstap terug te draaien.
Dippell: “Omdat we niet in deze branche zitten om financiële winst te maken, benaderen we consumenten juist met het verhaal achter onze energie en zijn we principieel tegen alle vormen van agressieve en misleidende verkoop. We krijgen echter regelmatig meldingen van klanten over dit soort praktijken. Sommigen consumenten zijn zo overrompeld door de verkooptrucs dat zij ineens vastzitten aan een contract bij een andere leverancier, terwijl ze dit totaal niet willen. Het is schandalig dat er nog steeds leveranciers zijn die op deze wijze te werk gaan en dat de gedupeerden zelf tijd en energie moeten steken in het terugdraaien van hun onterechte overstap. Omdat dit soort onrecht echt niet langer kan en we gedupeerden willen helpen, kan iedereen die hiermee te maken heeft of heeft gehad zich aanmelden voor onze nieuwe Terugswitch Service.”
Meer informatie over de gratis Terugswitch Service is te vinden via https://www.samenom.nl/onterecht-overgestapt/