AH in Kaatsheuvel huurt lokaal horecapersoneel in

KAATSHEUVEL – Albert Heijn Den Hartog in Kaatsheuvel steekt collega-ondernemers in de lokale horeca een helpende hand toe door hun personeel in de supermarkt in te zetten.

“Omdat het nu al tijden heel druk is in de supermarkt en dat zwaar drukt op ons personeel, hebben we twee eigenaars van horecazaken in de buurt gevraagd of ze het een goed idee vonden om hun mensen bij ons in te zetten. De restaurants zijn gesloten en veel van hun personeel zit werkloos thuis, dat is niet bevorderend om positief te blijven. Ze reageerden enthousiast op ons voorstel”, aldus Jan den Hartog, samen met zijn vrouw Janneke eigenaar van de supermarkt aan de Gasthuisstraat. “We zijn er met ons hele management team mee aan de slag gegaan om een oplossing te vinden.”

Personeel van Bij Anton en Wapen van Kaatsheuvel/Grill-ig desinfecteert nu winkelwagentjes bij de entree, geeft de karretjes aan het winkelend publiek en vult de vakken. “Het is al tijden drukker dan normaal en de vakken moeten veel vaker worden gevuld. De druk op onze mensen moet binnen de perken blijven, want ook wij hebben te maken met ziekte, sommigen zelfs corona. Iemand met ziekteverschijnselen blijft thuis, daar zijn we heel streng in”, aldus Den Hartog.

Al sinds het begin van de coronacrisis heeft Albert Heijn in Kaatsheuvel een strak deurbeleid en Den Hartog heeft dat al die tijd volgehouden. “Elke klant krijgt consequent door ons personeel een schoongemaakt winkelwagentje aangeboden en wordt vriendelijk welkom geheten. Er komen zelfs mensen uit Eindhoven bij ons winkelen omdat ze het waarderen dat wij het ze naar de zin maken, gratis parkeren op een grote parkeerplaats en veilig winkelen in een supermarkt die met 2.500 vierkante meter zeer ruim is opgezet, met brede gangpaden.”

Drukker dan normaal

Het horecapersoneel dat in de supermarkt wordt ingezet blijft op de loonlijst van de restaurants staan en is op afroep beschikbaar. “Wij hebben 225 mensen in dienst, vast en los, 70 fte’s. We bekijken van week tot week hoeveel horecapersoneel we kunnen inzetten, gemiddeld zullen dat er 15 tot 20 zijn. Nu de restaurants dicht zijn wordt het weer veel drukker dan normaal, en helemaal met de feestdagen in het vooruit hebben we heel wat handjes nodig. Je merkt een enorme motivatie om er met z’n allen wat van te maken. Het zou mooi zijn als onze aanpak elders wordt opgevolgd, dat ondernemers elkaar helpen.”

Wethouder enthousiast

Wethouder Frank van Wel van Loon op Zand reageert enthousiast. “Mooi om te zien dat bedrijven elkaar willen helpen in deze moeilijke tijd. Onze gemeente draait op toerisme en horeca, sectoren die hard worden geraakt door de coronacrisis. Dit soort initiatieven, zonder bemoeienis van de overheid, werken het beste, want bedrijven weten waar het moeilijk zit. En ze doen het ook nog, voegen de daad bij het woord! Dit zou ook een goede basis voor samenwerking kunnen zijn als we uit de crisis komen.”

Terugval op Het Plein

Carlo Bergmans, mede-eigenaar van Bij Anton in Kaatsheuvel, heeft te maken met een enorme terugval op Het Plein, omdat behalve de brasserie ook het theater is gesloten en vele evenementen, zoals de kermis, zijn afgelast. “Ik ben blij met deze collegiale uitwisseling van personeel. Het is een mooie samenwerking, goed om elkaar te helpen.”

Bergmans is nog met verschillende andere dingen bezig om het hoofd boven water te houden. “In moeilijke tijden worden ondernemers creatief. Op dinsdag na bezorgen we elke dag maaltijden en mensen kunnen ook afhalen. Komende week gaan we voor minder dan een tientje eenvoudige maaltijden aanbieden, eenvoudige kost. Tijdens de markt staan we met een kraampje met warme dranken en straks ook erwtensoep. Maar het staat natuurlijk niet in verhouding tot onze normale omzet. De sluiting van de horeca heeft zo’n diepe impact, er wordt zo weinig perspectief geboden. Wat gaat dit betekenen met de feestdagen, moeten we de versiering ook maar overslaan? En de lasten lopen ondertussen gewoon door.”

‘Positief initiatief’

Robert Blok runt samen met familie horecabedrijven in Oosterhout, Waalwijk, Tilburg en Kaatsheuvel, waar hij de restaurants Grill-ig en Het Wapen van Kaatsheuvel heeft, en ook nog de horeca op het in aanbouw zijnde vakantiepark EuroParcs Resort Kaatsheuvel. “Een buitengewoon positief initiatief van AH Kaatsheuvel. De mensen blijven bij ons op de payroll staan. Dagelijks is er werk voor een vijftal personeelsleden van ons. Dat is super!”

Tijdens de eerste lock-down heeft Blok bezorg- en afhaalmaaltijden aangeboden, maar nu doet hij dat nergens meer. “Als ik alle kosten eraf haal, hebben we eigenlijk voor niks staan werken. Mijn boekhouder zei zelfs dat ik het beter niet had kunnen doen. We detacheren nu mensen bij hoveniers en schoonmaakbedrijven en ik voer gesprekken om dat verder uit te breiden. Ik zet me ook in voor de leerlingen die bij ons werken en een dag in de week nog naar school gaan. Ik wil ze allemaal wel in dienst houden, anders ben ik ze na de crisis kwijt. En volgend jaar gaan we knallen!”

Blok, die 140 mensen full- en parttime in dienst heeft, merkte aanvankelijk enige scepsis bij de mensen toen ze hoorden dat ze bij Albert Heijn gingen werken. “Wij betalen het salaris door en dan verwachten we wel enige solidariteit, het is een redelijke verplichting. Maar nu vindt iedereen het erg leuk!”

Tekst Rens Groenendijk

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen