Telefoon van ‘uw bank’? Laat u niet verleiden uw geld ‘veilig te stellen’

Foto: Pixnio - Bicanski

Nog steeds ontvangt de Fraudehelpdesk meldingen van mensen die telefonisch benaderd zijn door ‘de bank’. Fraudeurs bellen uit naam van uw bank met de boodschap dat uw rekening is blootgesteld aan een ‘digitale aanval’. De bank kan de veiligheid van uw geld daardoor niet garanderen.

De oplossing zou zijn om uw geld naar één of meerdere ‘veilige bankrekeningen’ over te maken. Geld dat u op die manier overmaakt, gaat echter naar de fraudeur en bent u kwijt. De praktijk laat zien dat het daarbij soms om grote bedragen gaat.

Advies

Uw bank zal u nooit op dergelijke wijze benaderen. Maak dus nooit op basis van een telefonisch bericht geld over maar neem contact op met uw bank via het u bekende telefoonnummer of dat van de website van de bank.

Heeft u onverhoopt toch geld overgemaakt, neem dan direct contact op met uw bank, doe aangifte bij de politie en meld het bij de Fraudehelpdesk.

Onderzoek

Inmiddels is de politie een onderzoek gestart naar dit fenomeen.

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen