Muziek maakt kinderen enthousiast

Het scholenproject van Harmonie Kaatsheuvel, waaraan dit jaar alle Kaatsheuvelse basisscholen hebben deelgenomen, was weer een genot om mee te maken. Voor de ouders, de docenten, de vrijwilligers en vooral voor de kinderen zelf. Drie dagen lang muziekles. Kennismaking met allerlei muziekinstrumenten en uiteindelijk de beloning: musiceren in een volle zaal en meespelen met een heus orkest, het Midden Orkest.

Het enthousiasme droop er vanaf en na afloop mocht de opleiding zich onder dompelen in de complimentjes van vele ouders en grootouders. Die hadden de workshops aanvankelijk via hun kinderen op afstand gevolgd en zagen en hoorden nu pas tijdens de afsluiting in de theaterzaal van Het Klavier wat er in drie lessen gepresteerd werd. De camera’s op vele tientallen telefoons legden de verrichtingen van de kinderen vast om later toch maar iedereen te kunnen laten zien hoe bijzonder het scholenproject is en met welke overgave de kinderen hun muzikale rol vervullen.

De docenten Anne Peters, Niels van Dorst en Demos Horn hebben in enkele weken tijd prachtig werk geleverd door de workshops zo in te delen, dat de kinderen een breed beeld hebben gekregen van blaasmuziek en slagwerk. In de eerste les krijgen de kinderen via een uiterst leerzame film van het Metropole Orkest de basisinformatie van het orkest, de instrumenten en de taak van de dirigent. Dan al zitten de kinderen op het puntje van hun stoel en reageren ze spontaan met talloze vragen. Wanneer dan aan het eind van de les de echte instrumenten tevoorschijn komen zijn de kinderen niet meer te houden en willen ze allemaal toeteren. Enige teleurstelling verschijnt op de gezichten als vervolgens blijkt dat nog even geduld vereist is. Want pas in de tweede les mogen ze zich uitleven op alle instrumenten. Dan ook kiezen ze het instrument waarmee ze zich in de laatste les voorbereiden op de slotuitvoering. De meeste kinderen weten het dan al wel en laten snoeihard horen waarom ze een koper of houtinstrument hebben gekozen.

Tijdens de laatste workshop wordt in rap tempo het lied Blaasmuziek ingestudeerd en wordt vrolijk geoefend op het ritme in het nummer Happy dat blazend samen met het Midden Orkest wordt uitgevoerd. Op dat moment wordt er op elke school een oorverdovend lawaai geproduceerd. Wanneer echter ook op aangeven van Anne, Niels en Demos het zacht en hard spelen eigen wordt gemaakt wordt het aantal decibellen enigszins beteugeld. Het is leuk te zien met hoeveel gretigheid daarna iedereen voor dirigent wil spelen en ‘het orkest in spé’ te sturen.

Tijdens de slotuitvoeringen in Het Klavier wordt met verve in praktijk gebracht wat tijdens de lessen is geleerd. Dit tot groot genoegen en verwondering van iedereen op de tribune. Na afloop wordt massaal gebruik gemaakt van de gelegenheid om instrumenten te bespelen. De jeugd van het Midden Orkest is graag bereid de belangstelling voor het instrument aan te wakkeren. Niet zonder succes want er kunnen meerdere proeflessen worden ingeschreven.

Het was voor het eerst dat de scholen vooraf konden aangeven of ze een workshop blaasmuziek of slagwerk wilden hebben. De Theresiaschool (14 kinderen groep 4) en De Vaert (36 kinderen groep 4) kozen voor het slagwerk en dus kon Demos in drie weken tijd de kinderen kennis laten maken met allerlei verschillende ritmes door middel van spelen met fruit en kinderliedjes. “Zo spelen we ritmes zoals ap-pel peer si-nas-ap-pel peer als basis ritme en wisselen we dit af met breaks zoals het meespelen met vader Jacob of voor en na spelen” , legt Demos uit. Groot was de verwondering bij de kinderen toen ze het lokaal binnen liepen en het vol stond met emmers met een paar stokken erop. “We gebruiken de emmers maar ook de stokken om op elkaar te tikken en ik leer ze meteen hard en zacht spelen. Een heel imposant gebeuren met 36 kinderen tegelijkertijd!”, kijkt Demos tevreden terug, want de uitvoering in Het Klavier verliep spat gelijk.

Niels van Dorst kon al zijn energie de afgelopen 3 weken richten op de basisscholen De Bussel en De Kinderboom. Zij hadden voor de Blaasmuziek gekozen en dus kon Niels als ervaren saxofonist de jeugd in zijn enthousiasme mee op sleeptouw nemen. Het werkte want de ‘orkestbezetting’ op de slotavond op donderdag was bewonderend. “Ik hoop dat de kinderen het net zo leuk ervaren hebben als ik!”, kijkt Niels terug.

Anne Peters, die aan de wieg stond van het schoolproject Music@school, heeft de samenwerking met de scholen zien groeien omdat haar werkwijze veel los maakte bij schoolbestuur en docenten. “Dit jaar mochten we op maar liefst zes scholen het Music@school project uitvoeren! Ikzelf heb drie lessen mogen verzorgen op De Touwladder en De Klimop. Het is steeds weer ontzettend leuk om te zien hoe enthousiast de kids zijn.”

Het schoolproject werd financieel mogelijk gemaakt door De Efteling, EDEC, BXS en Margrets Haarmode.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen