Uitdaging en tools dankzij De Vlinderstruik

Foto: Vlinderboom

LOON OP ZAND – Sinds enkele maanden wordt er op Jenaplanbasisschool De Vlinderboom enthousiast gewerkt aan een pilot met als titel ‘De Vlinderstruik’.

Stamgroepleiders (docenten) ervaren regelmatig dat meerbegaafde leerlingen veel capaciteiten hebben maar dat ze die capaciteiten niet optimaal kunnen benutten tijdens hun leerproces. Om ze daarbij beter te kunnen helpen is er een programma voor meerbegaafden vormgegeven. Op woensdagochtend worden 8 leerlingen begeleid en uitgedaagd door Jolanda Kolen in een hiervoor speciaal ingericht en aangepast lokaal. Zij gaan cognitief meer de diepte in en leren vaardigheden die ze nodig hebben om op eigen niveau tot leren te komen. Daarnaast wordt er op maat psycho-educatie aangeboden. Hierdoor zijn kinderen beter toegerust om dagelijks in hun eigen stamgroep hun capaciteiten optimaal in te zetten.

Niet alleen in het voortgezet onderwijs zie je dat steeds meer scholen extra programma’s bieden (tweetalig onderwijs, technasium, sportklas). Ook in het basisonderwijs zijn veel nieuwe ontwikkelingen, zoals speciale scholen voor meerbegaafde leerlingen. Wij zijn van mening dat juist deze leerlingen binnen het Jenaplan-onderwijsconcept uitdaging kunnen vinden. Leren vanuit verwondering over verschillende thema’s. Meerbegaafde leerlingen bezitten van nature al een ‘gevulde gereedschapskist’ maar hebben nog niet geleerd hoe ze al dat gereedschap goed kunnen gebruiken. Juist daaraan wordt in de Vlinderstruik gewerkt. De betreffende leerlingen kunnen er enthousiast over vertellen.

Kom gerust eens zelf kijken en luisteren. Bijvoorbeeld tijdens onze open dag op woensdag 19 februari vm. U bent van harte welkom!

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen