Vragen over de digitale overheid? Bibliotheek Kaatsheuvel en Loon op Zand helpen u verder!

Aftrap staatssecretaris eerste Informatiepunt
Aftrap staatssecretaris eerste Informatiepunt
Foto: Bibliotheek Midden-Brabant

Loon op Zand – Dingen regelen met de overheid: het gebeurt steeds vaker op de computer, via internet. Ruim 4 miljoen mensen kunnen moeilijk of niet omgaan met deze digitale overheid. Bibliotheken en overheidsorganisaties hebben daarom de handen ineen geslagen om burgers dicht bij huis te ondersteunen.

Bibliotheken bieden computervaardigheids-cursussen aan en daar komt, vanuit een landelijk initiatief, een Informatiepunt Digitale Overheid bij. Hier kunnen mensen terecht voor hulp bij bijvoorbeeld het aanvragen van een DigiD, verlengen van een rijbewijs of voor vragen over toeslagen. Als één van de kopgroepen start de Bibliotheek Midden-Brabant met een Informatiepunt in de Bibliotheek Kaatsheuvel en spreekuren op locatie in de Bibliotheek Loon op Zand. Maandag 1 juli opende staatssecretaris Knops het eerste Informatiepunt van Nederland.

Informatiepunt Bibliotheek Kaatsheuvel en Loon op Zand

Vanaf 3 juli kunnen mensen met vragen over de digitale overheid terecht bij de Bibliotheek Kaatsheuvel en Loon op Zand. Dit kunnen bijvoorbeeld vragen zijn over studiefinanciering, belastingen & toeslagen of pensioen. Bibliotheekmedewerkers van Bibliotheek Kaatsheuvel en Loon op Zand helpen graag verder, denken mee of verwijzen door. Ook worden gratis computercursussen aangeboden, zodat mensen voortaan dingen zelf kunnen regelen met de overheid via de computer. Iedereen is van harte welkom bij het wekelijkse Informatiepunt in de Bibliotheek Kaatsheuvel of tijdens het spreekuur op locatie in de Bibliotheek Loon op Zand.

Openingstijden Informatiepunt Digitale Overheid

  • Bibliotheek Kaatsheuvel: elke woensdagochtend tussen 10.30 en 12.00 uur
  • Spreekuur op locatie Bibliotheek Loon op Zand: dinsdagochtend 13 augustus tussen 10.30 en 12.00 uur

Het is niet nodig om een afspraak te maken, mensen hoeven geen lid te zijn van de Bibliotheek en hulp is gratis.

‘Iedereen moet mee kunnen doen’

De digitalisering van de maatschappij én de overheid vraagt om digitale vaardigheden. Dat is niet voor iedereen even makkelijk. Zo’n 4 miljoen mensen ondervinden problemen bij digitaal contact met de overheid. ‘Iedereen moet mee kunnen doen in de digitale samenleving. Ook de mensen die extra hulp nodig hebben. Met de start van deze Informatiepunten Digitale Overheid kunnen we mensen praktisch hulp bieden bij digitaal contact met de overheid én hen stimuleren in het leren van digitale vaardigheden, aldus Staatssecretaris Knops.

Landelijk initiatief

Bibliotheken en acht publieke dienstverleners: Belastingdienst, CAK, CBR, CIZ, CJIB, DUO, SVB en UWV zijn initiatiefnemers van het Informatiepunt Digitale Overheid. Het Informatiepunt is een eerste aanspreekpunt voor algemene vragen over de (digitale) overheid. Daar worden mensen verder geholpen met eerstelijnsvragen over bijvoorbeeld huur- of zorgtoeslag aanvragen, studiefinanciering, uitkering en belasting. Speciaal opgeleide bibliotheekmedewerkers helpen mensen ter plekke op weg of verwijzen door naar lokale samenwerkingspartners in het maatschappelijke middenveld (bij persoonsgebonden vragen) of betreffende overheidsinstanties. Organisaties waarmee de Bibliotheek lokaal samenwerkt.

Landelijk dekkend netwerk

Van 2019 tot en met 2021 bouwen de samenwerkende partijen een landelijk dekkend netwerk via de bibliotheken op voor deze ondersteuning. De eerste vijftien ‘kopgroepbibliotheken’, waaronder de Bibliotheek Midden-Brabant, plaveien de weg voor de verdere landelijke dekking in de komende twee jaar.

Kijk voor meer informatie op de website van Bibliotheek Midden-Brabant: www.bibliotheekmb.nl/informatiepunt.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen