Cliënten Wmo en jeugd behouden hoge mate van tevredenheid

Foto: Loonopzand.nieuws.nl

Gemeente Loon op Zand wil een goede kwaliteit van zorg voor haar inwoners. Om de kwaliteit te meten maakt de gemeente gebruik van cliëntervaringsonderzoeken. Uit de onderzoeken komt naar voren waar cliënten tevreden over zijn, maar ook wat beter kan. Zo kan de gemeente extra aandacht besteden aan de verbeterpunten.

Cliëntervaringsonderzoek Wmo en jeugd 2018

Een onderzoeksbureau voert jaarlijks de cliëntervaringsonderzoeken uit voor de gemeente Loon op Zand. In het voorjaar ontvingen Wmo en jeugdcliënten een schriftelijke vragenlijst. Resp. 39% (Wmo) en 25% (jeugd) stuurden een ingevulde vragenlijst terug.

Conclusies cliëntervaringsonderzoek Wmo

Inwoners weten voor zorg de weg naar de gemeente te vinden. Ze zijn tevreden over het eerste contact en het keukentafelgesprek. Ze zijn minder tevreden over de snelheid waarmee een aanmelding wordt opgepakt. Dit is dan ook een punt van aandacht voor het Servicepunt Welzijn, Wonen en Zorg.

De kwaliteit en de effecten van de ondersteuning waarderen cliënten positief, 87% ten opzichte van 86% in 2017. 79% van de cliënten geeft aan met behulp van de ondersteuning beter te kunnen participeren in de samenleving. Ook geeft 81% aan door de ondersteuning een betere kwaliteit van leven te hebben.

Conclusies cliëntervaringsonderzoek jeugd

Jeugdigen en hun ouders zijn tevreden over de jeugdhulp, zowel op inhoud als proces. Ze ervaren snelheid in het proces en worden naar de juiste hulp begeleid. Cliënten voelen zich serieus genomen, worden goed geïnformeerd en nemen samen de beslissingen.

Cliënten zijn minder goed op de hoogte als het gaat om voorliggende voorzieningen, slechts 10% weet dat er onafhankelijke cliëntondersteuning mogelijk is. Een op de vijf cliënten maakt gebruik van het wijkteam. De ervaren effecten van de jeugdhulp zijn positief. 85% van de cliënten voelt zich beter na de ondersteuning, bij 81% van de cliënten verbetert het gedrag.

Doorpakken

De gemeente Loon op Zand wil de hoge mate van tevredenheid behouden. Zodoende neemt de gemeente de onderzoeksaanbevelingen mee in de verdere uitvoering van de Wmo en jeugdzorg. Ook gaat de gemeente in gesprek met jeugdcliënten en hun ouders over de ervaringen in de jeugdzorg.

Meer informatie

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen